De meeste mensen weten het, maar bij lange na niet iedereen. Google gebruikt meer dan 250 factoren om hun zoekresultaten op te kunnen baseren. Deze worden maandelijks bijgewerkt met grote updates. Veel updates worden achter de schermen doorgevoerd en krijgen niet eens een naam. Echter zijn er updates die wel een naam hebben. Misschien zeggen de namen Panda en Penguin je iets? Nee? Dit zijn de grotere updates die Google uitvoert.
Weer een update: de Google BERT update welteverstaan
Ruim 2 weken geleden was het dus weer tijd voor een update. Dit keer was de naam BERT meegegeven aan de update. BERT is een van de grootste updates die Google heeft doorgevoerd van de afgelopen 5 jaar. Ik hoor je vragen; waarom BERT? Dat is logisch te verklaren, het staat voor Bidirectional Encoder Respresentations from Transformers. Samenvattend komt het er op neer dat Google de zoekvragen specifieker gaat uitpluizen om tot betere zoekresultaten te komen. Op dit moment is de update alleen nog in de Engelstalige resultaten uitgerold, het zal echter niet lang duren of ook wij moeten er aan gaan geloven.
Ga ik iets merken van de update?
Op voorhand durf ik bijna te garanderen dat dit niet het geval zal zijn. Google geeft aan dat ongeveer 10% van de zoekresultaten zal wijzigen in vindbaarheid. In verhouding is dat natuurlijk een behoorlijk grote groep. Bij onze klanten trekken wij de posities na ten opzichte van voor de update om te kijken of er daadwerkelijk positieverlies is. Of dit daadwerkelijk het geval gaat zijn, kunnen wij nu nog niet vertellen.